Veel gestelde vragen

Voor de aanvraag van parkeerproducten kom ik op de url parkeren.waalwijk uit. Klopt dat?
Ja, parkeren.waalwijk.nl is het digitale parkeerrechten pakket waar wij voor (en namens) de gemeente mee werken.

Ik dien een berijdersverklaring toe te voegen, wat is dat?
Een berijdersverklaring is de verklaring of machtiging van de kentekenhouder (bijvoorbeeld de leasemaatschappij of uw werkgever) dat u gebruik mag maken van het voertuig waarvoor u een parkeerproduct aanvraagt. Als een auto op uw naam staat hoeft u niets te doen.
U dient bij de leasemaatschappij of werkgever een verklaring op te vragen die u upload bij uw aanvraag. Dit dient u ook te doen bij een wijzigingen, zoals een nieuwe auto. Op de berijdersverklaring moet ten minste worden vermeld: (1) kenteken, (2) aanvraagdatum, (3) uw naam en (4) woonadres van u als vaste bestuurder.

Is voor de aanvraag van een parkeerproduct DigiD of e-Herkenning nodig?
Ja, omdat parkeerproducten persoons- of bedrijfsgebonden zijn dient u in te loggen met DigiD (particulieren) of e-Herkenning (bedrijven).

Het lukt mij niet om een parkeerproduct bij het digitale parkeerloket aan te vragen. Kunt u mij helpen?
Wij assisteren u graag telefonisch voor als het u zelf niet lukt de aanvraag te doen. Tussen 8:30 uur en 15:00 uur staan we u graag telefonisch te woord.

Ik wil mijn aanvraag graag digitaal indienen maar heb zelf geen computer, tablet of smartphone. Kan ik gebruik maken van een computer van een bekende?
Ja, u kunt uw digitale zaken regelen via elk device ook als deze niet van u is. U logt in en legitimeert zich met uw DigiD. We adviseren u wel om een eigen e-mail adres aan te maken voor de correspondentie over uw parkeerproducten. Dit kan bijvoorbeeld gratis bij Gmail of Hotmail. Bevestigingen en correspondentie van aanvragen en wijzigingen via het digitale parkeerloket gaat via het door u bij uw aanvraag opgegeven e-mailadres.

De Ticketautomaat geeft geen parkeerkaart uit. Wat moet ik doen?
Op de automaat staat een telefoonnummer. Dit kunt u bellen om de storing te melden. Om te parkeren dient u alsnog in het bezit te komen van een parkeerrecht. Wij verzoeken u een andere automaat te proberen of zich bijvoorbeeld aan te melden via belparkeren. Als u namelijk geen geldig betaalbewijs heeft kunt u alsnog een naheffingsaanslag opgelegd krijgen. Als u geen ticket kreeg maar wel al betaald heeft vragen we u een mail te sturen (inclusief betaalbewijs) naar waalwijk@digitaalparkeerloket.nl.

Hoe kan ik een boete betalen?
Een naheffing parkeerbelasting kunt uw betalen via naheffingsaanslag betalen. Als u niet online betaald, ontvangt u na circa een week een acceptgiro van het incassobureau Tobias Fiscaal thuis gestuurd. Een beschikking (bij foutief parkeren) kunt u niet online via bovenstaande link betalen. De invordering hiervan loopt via het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB).